Pasning din globale manerer

At sige, at nutidens erhvervsklima bliver stadig mere globale er at oplyse det åbenlyse. Der afholdes møder, telefonopkald og konferencer over hele verden og deltagere kan komme fra ethvert punkt på kloden. Enhver given arbejdsdag, du kan finde dig selv beskæftiger sig ansigt til ansigt, telefonisk, via e-mail og i sjældne tilfælde ved postvæsenet brev med folk hvis skikke og kulturer adskiller sig din egen. Du kan aldrig behøver at forlade hjemmet til at interagere på internationalt plan.
Mens det gamle mundheld “nÃ¥r du er i Rom gør som romerne gør” stadig holder sandt, business kunder og kolleger, der besøger dette land bør behandles med følsomhed og med en bevidsthed om deres unikke kultur. Ikke for at gøre dit hjemmearbejde og sætte dine bedste internationale kan mund fremad koste dig, relationer og fremtidige virksomhed. Et lille fejltrin som du bruger navn forkert, ikke overholder reglerne for timing eller sende den forkerte farve blomst i Velkommen buketten kan være dyrt.
Der er ingen sæt af regler, der gælder for alle internationale besøgende sÃ¥ gøre forskning for hvert land, som dine kunder repræsenterer. Det kan lyde som en skræmmende opgave, men taget i smÃ¥ skridt, det er overskueligt og belønningen er umagen værd. Holde sig for øje, at der er mange mÃ¥der at gøre forretninger som der er lande at gøre forretninger med, er her et par tips for pasning din globale P’s og Q’s
Opbygge relationer: nogle andre mennesker er så ivrige efter at komme til erhvervslivet som vi amerikanerne. Så tag tid til at lære at kende dine internationale kunder og opbygge rapport, før du styrter på bundlinien. Forretningsforbindelser er bygget på tillid, som er udviklet over tid, især med folk fra Asien og Latinamerika.
Dressing konservativt: amerikanerne gerne klæde til mode og komfort, men folk fra andre dele af verden er generelt mere konservative. Dit valg af business påklædning er et signal om deres respekt for den anden person eller organisation. Efterlad din trendy tøj i skabet på de dage, du mødes med din udenlandske gæster.
Observere hierarkiet: det er ikke altid en enkel sag at vide hvem der er den højest rangerende medlem, når du behandler en gruppe. For at undgå forlegenhed, fejle på siden af alder og maskuline køn, kun hvis du er i stand til at opdage protokollen med forskning. Hvis du vekselvirker med japanerne, er det vigtigt at forstå, at de træffer beslutninger ved konsensus, begyndende med de yngre medlemmer af gruppen. Derimod har latinske folk et klart hierarki, der udskyder til alder.
Forståelse håndtryk: med et par undtagelser, business mennesker rundt om i verden bruger håndtryk til møde- og hilsen. Men den amerikanske stil håndtryk med et fast greb, to hurtig pumper, øjenkontakt og et smil er ikke universel. Variationer i håndtryk er baseret på kulturelle forskelle, ikke på personlighed eller værdier. Japanerne giver en let håndtryk. Tyskerne tilbyder en fast ryste med en pumpe, og den franske greb er lys med en hurtig pumpe. Mellemøstlige folk fortsat ryster din hånd gennem hele hilsenen. Bliv ikke overrasket hvis du lejlighedsvis er opfyldt med et kys, et knus eller en bue eller andet sted langs måde.
Ved hjælp af titler og korrekte former for adresse: vi er meget uformel i USA og er hurtige til at kalde folk ved deres fornavn. Tilgang fornavne med forsigtighed når der beskæftiger sig med folk fra andre kulturer. Bruge titler og efternavne, indtil du er blevet inviteret til at bruge personens fornavn. I nogle tilfælde kan dette aldrig forekomme. Brug af fornavne er forbeholdt familie og nære venner i nogle kulturer.
Titler fÃ¥r større betydning rundt om i verden end i USA og er et andet vigtigt aspekt af adressering forretningsfolk. Tjente akademiske grader erkendt. For eksempel, er en tysk ingeniør behandlet som “Herr Ingenieur” og en professor som “Herr Professor”. Lytte opmærksomt, nÃ¥r du bliver introduceret til en person og være opmærksomme pÃ¥ visitkort, nÃ¥r du modtager dem.
Udveksle visitkort: nøglen til at uddele visitkort i enhver kultur er at vise respekt for anden personen. Præsentere dit kort, således at anden personen ikke har at Vend den om at læse dine oplysninger. Brug begge hænder til at præsentere dit kort til besøgende fra Japan, Kina, Singapore eller Hong Kong. Når du modtager en andens visitkort, altid ser på det og erkende det. Når du sætter det væk, placere den omhyggeligt i din kortet sag eller med dine business dokumenter. Stikker det bedste beskub i lommen er nedværdigende for giveren. I de fleste tilfælde, vente, indtil du er indført for at give nogen dit kort.
Værdiansættelse af tid. Ikke alle i verden er som tid bevidst som amerikanerne. Ikke tage det personligt hvis nogen fra en mere afslappet kultur holder dig venter eller tilbringer mere af denne råvare, end du normalt ville i møder eller over måltider. Holde sig til reglerne for punktlighed, men forstå Hvornår din kontaktperson fra et andet land synes ubekymret.
Ære rumspørgsmål: amerikanerne har en bestemt værdi til deres egen fysiske rum og er utilpas, når andre mennesker får i deres rige. Hvis den internationale besøgende vil være tæt, acceptere den. Sikkerhedskopiering væk kan sende det forkerte budskab. Så kan røre. Du bør ikke risikere, at overtræde andres plads ved at røre dem på anden måde end med et håndtryk.
Om verden kommer til dig eller du går ud til det, er den største kompliment, du kan betale din internationale klienter at lære om deres land og deres skikke. Forstå forskelle i adfærd og ære dem med dine handlinger. Tag ikke lovovertrædelse, når besøgende opfører sig efter deres normer. Folk fra andre kulturer vil sætte pris på din indsats for at imødekomme dem, og du vil finde dig selv bygge dine internationalt klientel.
(c) 2005-06, Lydia Ramsey. Alle rettigheder i alle medier forbeholdes. Genudskriv rettigheder, så længe den artikel og by-line er gengivet intakt og alle links er gjort levende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *